သမိုင္းထင္ေပၚ
သာမညဖလ ပဲြေတာ္
''တန္ေဆာင္မုန္းတြင္း ဆီးနွင္းတစ္ျပိဳက္ မိုးတစ္လိုက္'' ဟု ဆိုအပ္ေသာ ျမန္မာ့တစ္ဆယ့္ နွစ္လအနက္ အ႒မေျမာက္ တန္ေဆာင္မုန္းလ သည္ ထူးျခားေသာ လျဖစ္သည္။ ''မိုး၀သန္ ကုန္ဆံုးလို့ တန္ေဆာင္မုန္း ျဗိစၧာ၊ ဖြားနွစ္ခုစြန္း ခါ၀ယ္၊ ၾကတိၱကာ ၾကယ္မင္း'' ဟူေသာ ဦးပုည ၏ ေတးထပ္အတိုင္း တန္ေဆာင္မုန္း လသည္ မိုးရာသီ ကုန္ဆံုးေသာ ေျခခင္းလက္ခင္း သာသည့္ ေဆာင္းအစ လျဖစ္သည္။ ထို့ေၾကာင့္ပင္ ''သန္မိုးကုန္စဲ၊ နွင္းေသြးဖဲြသည္၊ ခ၀ဲပြင့္တုန္း၊ တန္ေဆာင္မုန္းကား၊ မခု်န္းမိုးသား၊ တိုင္ထြတ္ ဖ်ားတြင္၊ ငါးပါးက်ိဳးရိွ၊ မီးပြင့္ညိွ၍၊ ျပည္ၾကီး ဖြယ္ရာ၊ သဒၶါအားၾကိဳး၊ မသိုးသကၤန္း၊ လွူရႊင္လန္းသည္''ဟု ဦးယာ ၏ လူးတားတြင္ ဖဲြ့ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
တစ္ရံေရာအခါက ဤ တန္ေဆာင္မုန္းလ တြင္ အဇာတသတ္ မင္းတရားသည္
အိပ္မေပ်ာ္ေသာ ေရာဂါစဲြကပ္ခဲ့ ေပသည္။ သူ၏ မ်က္လံုးတို့ကို လံွခ်က္ေပါင္း တစ္ရာ၊
တစ္ေထာင္ျဖင့္ ထိုးဆြသလို ေ၀ဒနာ ၾကီးမားခဲ့သည္။ ယင္းေ၀ဒနာ ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ မည္သည့္ ေဆးနွင့္မွ ကုစားမရ ျဖစ္ေနပါသည္။
အေၾကာင္းမူ ဖခင္ျဖစ္သူ ဗိမိၺသာရဘုရင္ ကို သတ္ခဲ့မိ ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
အဇာတသတ္မင္း သည္ ေရာဂါကုစားရန္ အမတ္မ်ား အၾကံေပးသည့္ အတိုင္း တိတိၳ ဆရာၾကီး ေျခာက္ေယာက္တို့ထံ ေရွးဦးစြာ သြားေရာက္ ခဲ့သည္။ အဇာတသတ္မင္း က သူသိလိုေသာ သာမညဖလ (ရဟန္းျပဳ ျခင္း၏ အက်ိဳး) ကို ေမးေသာအခါ ေက်နပ္ေလာက္ ေသာ
အေျဖကို မရ၍ ျပန္လာခဲ့ပါသည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ သမားေတာ္ၾကီး ဇီ၀က ၏ အကူအညီျဖင့္
ျမတ္စြာဘုရားထံ ေရာက္သြား ပါသည္။ ထိုအခါမွ သူသိလိုေသာ သာမညဖလ အေၾကာင္းကို
သိခြင့္ရ၍ ေက်နပ္နွစ္သိမ့္ သြားပါသည္။
အဇာတသတ္မင္း ျမတ္စြာဘုရားထံ အဖူးအေျမာ္ သြားေရာက္ေသာ အခိ်န္မွာ
တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန့ ညခ်မ္းအခိ်န္အခါ ျဖစ္သည္။
ထိုအခိ်န္က ျမတ္စြာဘုရား သည္ ရာဇျဂိဳဟ္ျပည္ ရာဇျဂိဳဟ္ျမိဳ႕ အနီး ဇီ၀က လွဴထားေသာ
သရက္ ဥယ်ာဥ္ေတာ္၌ သီတင္းသံုးလ်က္ ရိွပါသည္။ ဆရာ ဇီ၀က ၏ဥယ်ာဥ္သည္ ေတာင္သံုးလံုးတို့
ျခံရံလ်က္ ရိွ၏။ နန္းေတာ္မွ
ဘုရားေက်ာင္းသို့ သြားသည့္အခါ နန္းေတာ္ျမိဳ႕ရိုးရိွ အေရွ့ဘက္
မ်က္နွာတံခါးမွ ထြက္၍ အေရွ့ဘက္ရိွ ေတာင္ရိပ္ နွင့္ သစ္ပင္အရိပ္ မ်ားက
လူသြားလမ္းေပၚသို့က်ေရာက္ျပီး အေမွာင္ဖံုး ေနပါသည္။ ထို့ေၾကာင့္ လိုက္ပါသူ အားလံုး မီးရွူးမီးတိုင္ ကိုယ္စီ ထြန္းညိွျပီး သြားၾက ရသည္။
မီးရွူးမီးတိုင္ကို ေရွးေခတ္သံုး ေပါရာဏ စကားျဖင့္ တန္ေဆာင္ (တန္ေဆာင္တိုင္) ဟု
ေခၚေ၀ၚပါသည္။
အဇာတသတ္နွင့္ အေျခြအရံ ပရိသတ္ၾကီး တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန့ည
၌ မီးရွူးမီးတိုင္ အလင္းေရာင္ ထြန္းညိွျပီး
သြားေရာက္ခဲ့ ဖူးေသာ ထံုးကို နွလံုးမူ၍ တန္ေဆာင္မုန္း လ၌ တန္ေဆာင္တိုင္
မီးထြန္းပဲြေတာ္ကို က်င္းပၾကပါသည္။
ဤသို့ေသာ ရာသီသဘာ၀ ရိွသည့္ တန္ေဆာင္မုန္းလ ၏ လျပည့္ည တစ္ညတြင္
အဇာတသတ္ မင္းသည္ မွဴးမတ္ဗိုလ္ပါ
စံုလင္စြာ ညီလာခံ သဘင္ ဆင္ယင္ေနပါသည္။
ဆီးနွင္းျမဴတိမ္ သူရိန္မီးခိုး ညစ္မ်ိဳးငါး၀ ကင္းစင္ပလ်က္
သာယာၾကည္နူးဖြယ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန့ ည၏အလွ ပသာဒကို ၾကည့္၍ အဇာတသတ္ မင္းက
ေမြ့ေလ်ာ္ဖြယ္ ေကာင္းေသာ ညပါတကား၊ အလြန္လွပေသာ ညပါတကား၊ ရႈဖြယ္ေကာင္းေသာ ညပါတကား၊
ၾကည္လင္ ရႊန္းပေသာ ညပါတကား၊ ေမ့မရနိုင္ေသာ ညပါတကား ဟု က်ဴးရင့္
လိုက္ပါသည္။ အဇာတသတ္မင္း သည္ ဖခင္ကို သတ္မိေသာ အကုသိုလ္ ကံေၾကာင့္ အလြန္ သာယာ ၾကည္နူးဖြယ္ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ည တြင္
မၾကည္နူး မခ်မ္းေျမ့ နိုင္ဘဲ အိပ္စက္မရ ေအာင္ စိတ္ဒုကၡခံစား ေနရပါသည္။
သမားေတာ္ၾကီး ဇီ၀က ေက်းဇူးေၾကာင့္သာ ျမတ္စြာဘုရား ေရွ့ေတာ္ေမွာက္ ေရာက္ခဲ့ရ ပါသည္။
အဇာတသတ္မင္း တရား ေလွ်ာက္ထားခ်က ္အရ သာမညဖလသုတ္ တရားေဒသနာေတာ္ ကို တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ည
ခ်မ္းအခိ်န္၌ ရာဇျဂိဳဟ္ျမိဳ႕ အနီး
ဆရာဇီ၀က လွဴဒါန္းထားေသာ
သရက္ဥယ်ာဥ္ အတြင္း၌ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကား ေတာ္မူပါသည္။ ဤ သမိုင္းေၾကာင္းကို အေထာက္အထား ျပဳ၍ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ တို့က တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန့ကို သာမညဖလ အခါေတာ္ေန့ အျဖစ္
အထိမ္းအမွတ္ ထားကာ ပဲြလမ္းမ်ား က်င္းပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အဇာတသတ္မင္း သည္ ျမတ္စြာဘရား၏ တရားကို နာၾကားရျပီးေသာ အခါတြင္မွ အိပ္စက္၍ ရသြားသည္ဟု သိရိွရပါသည္။ အဇာတသတ္ သည္ အဖကို သတ္ေသာ ျပစ္မႈၾကီး ျဖစ္သည့္
ပိတုဃာတကကံ ကိုက်ဴးလြန္သူပီပီ စိတ္ဒုကၡ ေ၀ဒနာမ်ား ဖိစီးခံေနရျခင္း ပါေပ။ ၀ရာဘိသံဃနာထ ဆရာေတာ္ (၉၉၁-ခု)၏
မဏိကု႑လ၀တၳဳ တြင္ ''အဇာတသတ္ မင္းၾကီးသည္ ေဒ၀ဒတ္ စကားကိုနာ၍ စုတိစိတ္၏ အနနၱရ၌ အ၀ီစိပဋိသေနၶ
ကို ေပးေကာင္းေသာ ငါးပါးေသာ ပဥၥာနနၱရိယကံ တို့တြင္ ပိတုဃာတကကံ ကိုျပဳ၍'' ဟု
ဖဲြ့ပါ၏။ ပိတုသည္ အဖ၊ ဃာတကသည္ သတ္ေသာ ဟု အဓိပၸာယ္ရ၏။
''မင္းသား၊
ပိတုဃာတကကံ မည္သည္ကား အလြန္ ၀န္ေလးစြ၊ မခြ်တ္မလဲြလွ်င္ ခနၶာေျပာင္း လွ်င္ပင္
ငရဲသို့သြားရအံ့'' ဟူ၍လည္း
ေတာင္ဘီလာ ဆရာေတာ္၏ ယသ၀ၯန၀တၳဳ တြင္ဆို၏။ ပိတုဃာတကကံ ၏ဆိုးရြားပံုကို
ထင္ရွားစိမ့္ ေသာငွာ ငါးရာ့ငါးဆယ္ နိပါတ္ဇာတ္၀တၳဳ တြင္ ေညာင္ကန္ ဆရာေတာ္ ဦးက၀ိနၵက ''ငါ့အမိသည္ ယုတ္မာေသာ အက်င့္ရိွ၏။ ငါ့အဘသို့
ပိတုဃာတကကံ ကို ျပဳေစ၏''ဟု ေရးဖဲြ့ထား၏။ တန္ေဆာင္မုန္းလ နွင့္ဆက္စပ္ေနေသာ
အဇာတသတ္ မင္းၾကီး၏ ပရိေဒ၀ေသာကမီး၊ ပိတုဃာတကကံ ကို လြန္က်ဴးသူတို့ ခံရမည့္ ေဘးဒဏ္တို့မွာ နက္ရိႈင္းလြန္းရကား သတိခ်ပ္ ဆင္ျခင္ဖြယ္ ပါေပ။
ဘုရားနွင့္ တစ္ဂိုဏ္းတည္းထား ေက်းဇူးရိွသူ မိဘတို့သည္ မျပစ္မွား အပ္ေသာ ခင္ပြန္းၾကီး ဆယ္ပါး၀င္ မဟုတ္ပါေလာ။
ပိတုဃာတကကံ ကို က်ဴးလြန္မိသူ အဇာတသတ္မင္း သည္
မိမိအမွား မ်ားကို တေရးေရး ျမင္လာျပီးေနာက္ ''ျမတ္စြာဘုရား- တပည့္ေတာ္ သည္ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ
ရတနာသံုးပါးကို ကိုးကြယ္ရာ ဟူ၍ ဆည္းကပ္ပါ၏။ ျမတ္စြာဘုရား သည္ တပည့္ေတာ္ကို
ယေန့မွစ၍ အသက္ထက္ဆံုး ရတနာသံုးပါးကို ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္ေသာ ဥပါသကာ အျဖစ္ မွတ္ေတာ္မူပါ ဘုရား'' ဟု ေလွ်ာက္ထား ေတာ္မူေလသည္။
အဇာတသတ္မင္း ၏ ယူက်ံဳးမရ မိုက္ေနာင္တ တို့ေၾကာင့္ ''ျမတ္စြာဘုရား- မိုက္၍၊
ေတြေ၀၍၊ မလိမၼာ၍ အျပစ္သည္ တပည့္ေတာ္ကို လႊမ္းမိုးသြားခဲ့ပါျပီ။ တရားေစာင့္ေသာ တရားသျဖင့္ မင္းျပဳေသာ
ခမည္းေတာ္ကို မင္းစည္းစိမ္ အာဏာ ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ တပည့္ေတာ္ သတ္မိခဲ့ပါ၏။
ထိုတပည့္ေတာ္၏ အျပစ္ကို ေနာင္အခါ ေစာင့္စည္းျခင္းငွာ အျပစ္ဟု ျမတ္စြာဘုရားက လက္ခံေတာ္မူပါ
ဘုရား'' ဟူေသာ
ျမည္တမ္း ေလွ်ာက္ထားခ်က္ တို့သည္ အစီအရီ ထြက္ေပၚ လာခဲ့ေပျပီ။ အဇာတသတ္မင္း ၏
အျပစ္ကုစားပံု တို့သည္ သံေ၀ဂ ယူဖြယ္ ဆင္ျခင္ဆန္းစစ္ဖြယ္ ပါတကား။
ထို့ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက
''မင္းၾကီး-
အၾကင္သူသည္ အျပစ္ကို အျပစ္ဟု အေၾကာင္း အားေလ်ာ္စြာ ကုစား၏။ ေနာင္အခါ ေစာင့္စည္း၏။ ထိုသူ၏
ဤကုစား ေစာင့္စည္းျခင္း သည္ အရိယာ၏ ၀ိနည္းအဆံုးအမ ၌ ၾကီးပြားျခင္း ပင္တည္း'' ဟု
မိန့္ေတာ္မူေလသည္။ အဇာတသတ္ မင္းသည္ ျမတ္စြာဘုရားထံမွ သာမညဖလသုတ္ တရားေတာ္ကို နာယူရသည့္
အတြက္ သူ၏အမွားကို ေနာင္တရျပီး သတိတရား ရလာခဲ့သည္။
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို အသက္ေပး ၾကည္ညိုသူ ျဖစ္လာသည္။ အဇာတသတ္မင္း
သည္ ပထမသဂၤါယနာ တင္ပဲြၾကီး ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္
ကူညီခဲ့ ပါသည္။ ေနွာင္းေခတ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မ်ားအတြက္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို စနစ္တက် သိမ္းဆည္းခဲ့ ပါသည္။
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ နွစ္ကို အတိအက် သတ္မွတ္ေပးခဲ့ ပါသည္။ ဤ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား အရ
အဇာတသတ္၏ ဘ၀သည္ မူလပထမပိုင္း တြင္ မခံမရပ္နိုင္ဖြယ္ အက်ည္းတန္ လြန္းေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္း
ဆင္ျခင္ သတိ၀င္လာပံုက စိတ္သက္သာ ဖြယ္ဟု မွတ္ယူရပါသည္။
သာမညဖလ တရားေတာ္ကို နာၾကားလိုက္ရ သည့္အတြက္ အဇာတသတ္မင္း တရားသည္
အိပ္မေပ်ာ္ေသာ ေရာဂါေ၀ဒနာ ေပ်ာက္ကြယ္သြား ပါသည္။ ရတနာသံုးပါး အေပၚ နွစ္နွစ္ကာကာ ယံုၾကည္လာပါသည္။
ပုထုဇဥ္ထဲမွ ရတနာသံုးပါး ကို အၾကည္ညိဳဆံုး ပုဂိၢဳလ္အျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ ျခင္းခံရပါသည္။ အျပစ္ၾကီးေလးေသာ မဟာအ၀ီစိငရဲ ၌ မခံရေတာ့ဘဲ
အျပစ္ေပါ့ေသာ ေလာဟကုမၻီငရဲ ၌သာ ခံရပါေတာ့သည္။ ေနာင္ အနာဂတ္ ကာလ၌ ၀ိဇိတာ၀ီ အမည္ျဖင့္
ပေစၥက ဗုဒၶါျဖစ္ျပီး ကြ်တ္တမ္း၀င္ ရပါလိမ့္မည္။
ဤသို့ေသာ အက်ိဳးထူး တရားမ်ားကို အဇာတသတ္မင္း ရရိွခဲ့ပါသည္။
သမိုင္းထင္ရွားေသာ သာမညဖလ အခါေတာ္ေန့ သည္ သာမညဖလသုတ္ ပါဠိေတာ္လာ
''ရမဏိယာ၀တေဘာ ေဒါသိနာရတိၱ၊ အဘိရူပါ ၀တေဘာ ေဒါသိနာရတိၱ၊
ဒႆနီယာ ၀တေဘာ ေဒါသိနာရတိၱ...''အစခီ်ေသာ ေမြ့ေလ်ာ္ဖြယ္ ညပါတကား၊ အလြန္လွပေသာ ညပါတကား၊ ရႈဖြယ္ေကာင္းေသာ
ညပါတကား ဟူေသာ အဇာတသတ္မင္း ၏ ဥဒါန္းစကား အတိုင္း
တန္ေဆာင္မုန္းည ၏ တင့္ရႊန္း ျပည့္၀န္းေသာ အသေရသည္ မိဘတို့၏
ဆပ္မကုန္ဖြယ္ ေအးျမခ်မ္းေျမ့သည့္ ေမတၱာကိုလည္း ကိုယ္စားျပဳ ေဖာ္ညႊန္းေနမည့္ေန့ ျဖစ္ပါေပ ေတာ့သည္။
။
ပါေမာကၡ ခိုင္ခိုင္ရီ
ဓာတ္ပံု - အင္တာနက္
ခရက္ဒစ္ - mwd
daily
No comments:
Post a Comment