ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ား
ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း ဆိုသည္မွာ ခရစ္ႏွစ္ ၁၀၄၄ခုႏွစ္ ပုဂံေခတ္
အေနာ္ရထာမင္း လက္ထက္တြင္ ရွင္အရဟံ၏ အကူအညီျဖင့္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကို သထံုၿမိဳ႕မွ ပင့္ေဆာင္ရယူခဲ့သည္။ ဘုရင္သည္ ျပည္သူမ်ားကို တစ္ရြာတစ္ေက်ာင္း ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ား ေဆာက္ေစၿပီး ကေလးမ်ားကို
ေက်ာင္းမ်ားသို႔ပို႔၍ စာသင္ေစသည္။ ထိုသို႔ စာသင္ခဲ့ျခင္းသည္ အေနာ္ရထာမင္း၏ ပညာၪာဏ္ႀကီးမားမႈ ပင္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ကုန္က်မႈ
မရွိျခင္း၊ ဘုန္းႀကီးမ်ားက စာသင္ေပးၾကသျဖင့္ ဆရာ၊ ဆရာမ လခေပးစရာမလုိျခင္း
တို႔ေၾကာင့္ ပညာေရးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ရြာတိုင္းရွိ
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း မ်ားအားလံုးသည္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား
ျဖစ္သျဖင့္ ထိုေခတ္ ကာလက ႏိုင္ငံေတာ္ ပညာေရးက႑ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေနခဲ့သည္။
ထိုသို႔ေသာ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ပညာေရးေၾကာင့္ ပုဂံေခတ္တြင္ ရဟန္းပညာရွိ၊ လူပညာရွိ
စာဆို အေက်ာ္အေမာ္မ်ား ထြက္ေပၚခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ အင္း၀ေခတ္တြင္ ရွင္မဟာသီလ၀ံသ၊ ရွင္မဟာရ႒သာရ
ႏွင့္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ တြင္ ျမ၀တီမင္းႀကီး ဦးစ၊ စာဆုိေတာ္ ဦးပုည ၊ ေယာမင္းႀကီး ဦးဘုိးလႈိင္ စသည့္ အေက်ာ္အေမာ္မ်ား ရွိခဲ့ေပသည္။ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္ သီေပါမင္း
ပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ား သည္လည္း စာသင္ေက်ာင္းမ်ားပင္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပထမဆံုး ေကာ္မရွင္နာ မင္းႀကီး Sir Authur Fare သည္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ား၏ သင္ၾကားမႈမ်ားကို
ၾကည့္ၿပီး ေက်ာင္းက်ယ္၀န္းျခင္း၊ သန္႔ရွင္းျခင္း
တို႔ကို ေလ့လာေတြ႕ရွိကာ လုိအပ္သည့္ ေထာက္ပံ့မႈမ်ား၊
စာအုပ္စာတမ္းမ်ား၊ ေက်ာင္းဆရာ လခမ်ား အစရိွသည္ တို႔ကို ကူညီေထာက္ပံ့ ေပးခဲ့သည္။
အဂၤလိပ္ေခတ္တြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး စာသင္ေက်ာင္းေပါင္း ၄၉၁၉ ေက်ာင္းထိ ရွိခဲ့သည္။ ဖဆပလ ေခတ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု လက္ထက္တြင္ ထို ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္
စာသင္ေက်ာင္း မ်ားကို (ဘက)ေက်ာင္းမ်ား အျဖစ္ မွတ္ပံုတင္ေပးျခင္း၊ ထုိေက်ာင္းမ်ားကို သင္တန္းမ်ား ႏွင့္ ေထာက္ပံ့မႈမ်ား ေပး၍ တြန္းအားေပး
ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းေပါင္း ၅၅၄၅ ေက်ာင္းထိ ရိွခဲ့သည္။
ထို႔အတူပင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း မ်ားသည္ ေရွးအခါ
ကတည္းက ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ေက်ာင္းထြက္ မွဴးႀကီးမတ္ရာမ်ား၊ မင္းတရားႀကီးမ်ား
ႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း သည္ပင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသား စစ္စစ္ျဖစ္ပါ၏။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္
ေက်ာင္းမ်ားကို ခ်စ္ခင္ေလးစား ခဲ့သည္။ လက္အဆင့္ဆင့္ ကမ္းလာခဲ့
ေပသည္။ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ မဟူ ပညာမ်ားဆံုးခန္း တိုင္ေအာင္ သင္ယူရေနသည့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း မ်ားသည္ တိုင္းရင္းသား
ေပါင္းစံုႏွင့္ ျမန္မာမ်ားအတြက္ အင္မတန္
တန္ဖိုးရွိေသာ ေနရာ တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။
ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံပညာေရး
ေျပာင္းလဲၿပီး တိုးတက္ ေကာင္းမြန္ရန္ အတြက္ တစ္ေထာင့္ တစ္ေနရာမွ ပါ၀င္ကာ ႀကိဳးပမ္း
ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း မ်ားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးစံု တို႔သည္ အတန္းပညာ
မ်ားကို ေလ့လာသင္ယူလ်က္ ရွိသည္။ အခ်ဳိ႕မွာ ရွင္သာမေဏ
၀တ္၍ ေလာကီစာေပ မ်ားကို ေလ့လာသင္ယူလ်က္ ရွိသည္။ အျခားတစ္ဖက္
တြင္လည္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း မ်ားတြင္ သင္ယူ ေနၾကသည္
ျဖစ္သည့္အတြက္ ဗုဒၶဘာသာ
အေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ ရင္းႏီွးကၽြမ္း၀င္ၾကသည္။ ဥပမာအေနျဖင့္
ေျပာရလွ်င္ အကယ္၍ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း မ်ားတြင္ ရွင္သာမေဏ
၀တ္၍ ေလာကီစာမ်ား ေလ့လာၿပီး လူထြက္သြားသူမ်ား ရွိသည္။ မည္သို႔ပင္
ဆိုေစကာမူ သူတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေကာင္း တစ္ေယာက္ျဖစ္ သြားမည္မွာ ေျမႀကီးလက္ခတ္ မလြဲပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္
ဆိုေသာ္ သူတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာ အသိပညာ အက်ဳိးဆက္မ်ားကို ရရွိသြားေသာေၾကာင့္
ျဖစ္သည္။
သူတို႔သည္ ေသခ်ာေပါက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး မ်ားႏွင့္ ရွင္သာမေဏ
ကိုရင္ေလး မ်ားအား ဆြမ္းေလာင္းၾကမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႔ ပစၥည္းေလးပါးကို လွဴဒါန္း
ေထာက္ပံ့ၾက သည္မွာလည္း သာသနာေတာ္ကို
ဆက္လက္ တည္တံ့ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း
မ်ားသည္ သာသနာေတာ္ကို ခုတံုးလုပ္ေနသည္ ဟု ေတြးထင္ေျပာၾကသူမ်ား စဥ္းစားဆင္ျခင္
သင့္သည္။ “ သာသနာေတာ္ကို ခုတံုးလုပ္ကာ ရွင္ရဟန္း
သြင္ေဆာင္ယူၿပီး စာသင္ေနၾကသည္။ ဘ၀၀မ္းစာ အတြက္၊ စား၀တ္ေနေရး အတြက္သာ အမ်ားအားျဖင့္ ရည္ရြယ္ၾကသည္
” ဟု ေျပာဆိုလိုက္ျခင္း သည္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္
ပညာေရး ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာေတာ္မ်ား၏ လုပ္ရပ္မွာ မွားယြင္း
ေနသည္ဟု ေျပာလိုက္သကဲ့သို႔ ျဖစ္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္
ပညာေရးေက်ာင္း မ်ားတြင္ သီတင္းသံုးေနထိုင္ ၾကေသာ သံဃာမ်ားမွာ သံဃာအစစ္
မဟုတ္ သံဃာအတုမ်ားသာ ျဖစ္သည္ဟု ေျပာလိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း
မ်ားတြင္ ဦးေဆာင္ေနေသာ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ဆရာေတာ္ႀကီး မ်ားအား သူတို႔၏ ကိုယ္က်င့္သိကၡာ
ကို ဂုဏ္ေက်းဇူးမဲ့ ကဲ့ရဲ႕ေျပာဆို လိုက္ျခင္းပင္
ျဖစ္သည္။
ျမတ္စြာဘုရားသည္ အဂၤုတ္ၱရနိကာယ္
အႏၶသုတၱန္ တြင္ “ အႏၶၪၥဧကစကၡဳၪ္ၥ၊ အာရကာ ပရိ၀ဇၨေယ။ ဒိြစကၡံဳ ပန ေသေ၀ထ၊ ေသ႒ံ ပုရိသပုဂၢလံ “ ဟု မိန္႔ေတာ္မူခဲ့သည္။
ေလာကီအျမင္ ေလာကုတၱရာ အျမင္ဟူေသာ အျမင္ႏွစ္ခုစလံုး မရွိေသာ စံုလံုးကန္းႏွင့္ ေလာကီအျမင္
ကိုသာ ျမင္ႏိုင္ေသာ တစ္ဖက္ကန္း ပုဂိၢဳလ္ကို အေ၀းကေန ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီး ေလာကီအျမင္ႏွင့္
ေလာကုတၱရာ အျမင္ဟူေသာ အျမင္ႏွစ္ခုစလံုးကို ျမင္ေသာ ႏွစ္ဖက္ျမင္ပုဂိ္ၢဳလ္
ကိုသာ မွီ၀ဲဆည္းကပ္ ရမည္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ပညာေရး အဆင့္အတန္း နိမ့္ပါးေသာေၾကာင့္ အဘက္ဘက္မွ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ
မ်ားသည္ ေနာက္က်က်န္လ်က္ ရွိသည္။ ထိုကဲ့သို႔ ေနာက္က်
က်န္ရစ္ခဲ့ေသာ ပညာေရးကို ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း
မ်ားက ပညာေရးကို ျမင့္မားေစရန္ တစ္တပ္တစ္အား အားျဖည့္ကူညီ
လာၾကသည္။ မိသားစု စီးပြားေရး အခက္အခဲႏွင့္ အေၾကာင္း
အမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ပညာမသင္ၾကား ႏိုင္ခဲ့သူမ်ားကို ပညာဒါနအျဖစ္ သင္ၾကားေပးေနျခင္း
ျဖစ္သည္။ သင္ၾကားေပးရာ တြင္လည္း ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ
ႏွစ္ျဖာေသာ ေကာင္းက်ဳိးကို ရည္ေမွ်ာ္ၿပီး သင္ၾကားေပးေနျခင္း
ျဖစ္သည္။
ကၽြႏု္ပ္တို႔ ေလ့လာသင္ယူလ်က္ ရွိေသာ ပညာမ်ားသည္ လြယ္ရာမွ ခက္ရာသို႔၊ အနည္းမွအမ်ား
သု႔ိ သြားရျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔အတူပင္ ေလာကီစာေပမ်ား
မွသည္ ခက္ခဲနက္နဲ လွသည့္ ေလာကုတၱရာ
စာေပမ်ားကို ဆက္လက္ေလ့လာ ဆည္းပူးရမည္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္း မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ လည္းေကာင္း၊ ေလာကီအတန္း
စာေပမ်ားကို သင္ယူသူမ်ား အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ သာသနာအတြက္
လည္းေကာင္း အက်ိဳးရွိေသာ
ေကာင္းမြန္ေသာ ေနရာတစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္
ပညာေရးေက်ာင္း မ်ားကို ခ်စ္ခင္ေသာ အေကာင္းျမင္စိတ္ ကေလးမ်ား ျဖင့္သာ ၾကည့္ေစခ်င္ပါသည္။
ေအာင္လံ
- ေမာင္နႏၵ
ဓာတ္ပံု အင္တာနက္ ( No(4) Monastic Education School, Shwebo, Sagaing, Myanmar )
( ၀န္ခံခ်က္
= စာေရးသူ၏ “ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသင္ ပညာေရးေက်ာင္းမ်ားသည္ သာသနာေတာ္ကုိ
ခုတံုးမလုပ္ ” ေဆာင္းပါးပါ နိဒါန္းတစ္ပုဒ္ကုိ ျဖဳတ္ထားခဲ့ပါသည္။ )
No comments:
Post a Comment